הקמת רשת זכיינות – תחום התמחות שלנו
1.1. מהי רשת זכיינות?
הזכיינות היא שיטה ניהולית בה החברה המזכה ( franchisor ) מציעה לגורם אחר- בדרך כלל איש פרטי, להיות זכיין שלה ( franchisee ). הזכיין מקבל את הזכות למכור ולשווק את מוצרי החברה המזכה ואת שירותיה , הוא רשאי להשתמש בשם המותג של הרשת, במוניטין שלה, ליהנות ממבצעי הפרסום שלה וכדומה. הזכיין מתחייב לנהל את העסק על פי חוברת נהלים קפדנית של החברה המזכה, לעמוד תחת פיקוח ובקרה של החברה המזכה.
הזכיין רוכש את הזיכיון תמורת תשלום חד פעמי, וכן מתחייב לשלם תמלוגים שוטפים לחברה המזכה בהיקף של כ 3%-10% ממחזור המכירות שלו, וכן ישתתף הזכיין במימון תקציב הפרסום של החברה המזכה על ידי הפרשת אחוז מסוים מהיקף המכירות שלו.
הזכיין ישקיע מכספו את עלות הקמת העסק , שיפוץ המבנה, הציוד, הריהוט וכדומה.
בדרך כלל החברה המזכה תספק לזכיין את המוצרים אותם הוא מוכר. החברה המזכה תעניק לזכיין הדרכה מקצועית ועסקית.
תחומי עיסוק רבים ושונים ניתן להפעיל בשיטת הזכיינות. נזכיר כאן רק אחדים כגון: בתי קפה, מזון מהיר, חנויות ספרים, חנויות רהיטי ילדים ונוער, חנויות אופנה, תחנות דלק, מסעדות ועוד.
1.2. מתי ואיך קמה רשת זכיינות ?
כאשר חברה מתפתחת ורוצה להרחיב את פעילותה באמצעות נקודות קצה נוספות ,עומדות בפניה שתי אפשרויות: או להשקיע מכספה ולהקים חנויות חדשות, או למכור זיכיונות. היתרון הגדול בשיטת הזכיינות הוא שהחברה חוסכת את ההשקעות הגדולות בפתיחת הסניפים. הזכיין משקיע מכספו..
1.3. מדוע כדאי להיות זכיין?
1.3.1. הסיכון בפתיחת עסק חדש כזכיין, נמוך יותר מזה של פתיחת עסק חדש לחלוטין .הזכיין נהנה מהמוניטין של הרשת, מהמיתוג שלה, מהעוצמה שלה, והוא יכול לצפות מראש את היקף הפעילות , ההכנסות וההוצאות העתידיות שלו.
1.3.2. הזכיין נהנה מהדרכה צמודה של החברה המזכה, עסקית ומקצועית, ובכך מצמצם סיכונים של כישלון.
1.3.3. הזכיין אמנם פועל במסגרת רשת אך במידה רבה הוא עצמאי.
1.3.4. קצב ההתפתחות של עסק זכייני גבוה בהרבה מעסק דומה שאינו שייך לרשת. מכאן גם תקופת החזר ההשקעה קצרה יותר.
1.3.5. בדרך כלל יזכה הזכיין בבלעדיות בייצוג הרשת באזור מוגדר מראש.
1.3.6. כיוון שהזכיין רוכש בדרך כלל את המוצרים מהרשת, הוא נהנה מעלויות נמוכות יחסית, הנובעות מכוח הקנייה הגדול של הרשת.
1.4. נקודות תורפה של הזכיין
1.4.1. הזכיין אינו עצמאי לחלוטין בניהול העסק . תמהיל המוצרים, המחירים, הפרסום , כללי עבודה וכדומה – נקבעים על ידי הרשת.
1.4.2. דמי הזיכיון השוטפים מכבידים לעיתים על הזכיין . עליו לבדוק היטב את ההסכם עם הרשת ולהבטיח את כדאיות העסקה.
1.5. מדוע כדאי לחברה להקים רשת זכיינות?
1.5.1. קצב ההתפתחות של הרשת גבוה לאין שיעור מול האלטרנטיבה של פתיחת סניפים באופן עצמאי על חשבון החברה.
1.5.2. מהלך ההתרחבות באמצעות זכיינים מצמצם משמעותית את הסיכון הפיננסי שהחברה לוקחת על עצמה.
1.5.3. דמי הזיכיון החד פעמיים והתגמולים השוטפים אותם גובה החברה מהזכיינים מהווים סעיף הכנסות מאד משמעותי של החברה המזכה.
1.5.4. התרחבות מהירה של הרשת מחזקת את המוניטין של החברה.
1.5.5. כל היתרונות של הגודל והעוצמה באים לידי ביטוי – כושר קניה טוב יותר, עלויות קבועות נמוכות, מיתוג משופר, וכתוצאה מכך גם היקפי מכירות גדולים יותר.
2. איך אנחנו יכולים לעזור לך להקים רשת זכיינות ?
2.1. לצוות המומחים שלנו יש ניסיון עתיר שנים בניהול ובהקמת רשתות של זכיינים.
2.2. אנו יודעים כיצד להפוך עסק מצליח לרשת זכיינים מצליחה.
2.3. נלמד את עסק שלך באופן יסודי, נגבש את האסטרטגיה הרשתית ונתכנן את שיטות העבודה .
2.4. נכין עבורך את ספר הנהלים וההפעלה של הרשת . מסמך חשוב מאין כמוהו אשר בלעדיו אין אפשרות לנהל רשת זכיינים.
2.5. נסייע במיתוג הרשת.
2.6. נגבש תוכנית שיווק .
2.7. נכין תוכנית עסקית הן לחברה המזכה והן לזכיין הבודד.
2.8. אם יהיה צורך, נסייע בהגשת בקשה להלוואה מהקרן בערבות המדינה.
2.9. נעניק ליווי אסטרטגי שוטף ונסייע בגיוס זכיינים – החלק היותר קשה ומורכב בתהליך כולו, ובו יש לנו ניסיון רב.